En smått unik bild med både J 8 ,Sk 11 och J 11 på Sävefältet våren 1941
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438888-yZ8uJ.jpg)
J 8-25
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438890-9kNib.jpg)
Klargörning av 2:a Divisionens J 11 under en vintring övning i Jämtland
J 22 Blå David (22280)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438894-xy3r9.jpg)
Unik bild på J 21A Blå Adam som är på besök hos F 5. Notera bokstaven på nosen vilket var vanligast på A 21A vilket tyder på att denna kärra är kommer från F 6 eller F 7
Profilbild här nedan hur den såg ut
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438896-cLxuE.jpg)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438898-m11Gd.jpg)
Här en fin bild på J 21:an blå Cesar
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438900-HC2xE.jpg)
J 21A ur 2 divisionen med den ilskna Bonzo
Mycket unik bild på Sk 14 med divisionsmärket
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438904-c8H4N.jpg)
J 22B 1943-1947.Ombeväpningen från J 11 till J 22 skedde först ut i Januari 1944. Det var Ivar gul som fick allra första J 22,Och antal var 65
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438906-dztHt.jpg)
J 28B på linjen. I bakgrunden ser man två Sk 16
Fin bild på J 29 i beredskapsstart
Torsdagen den 18 December 1952 buklandade Fu Gunnar Kahlbom från Ivar blå med sin J 29A(29196) i hög fart efter motorstopp
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438912-dW57J.jpg)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438914-pUIHV.jpg)
J 29A Blå Gustav i högsta beredskap på krigsbas
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438916-Ee5gM.jpg)
Sommaren 1954 låg divisionen baserad på F 12 och här ses divisionen köra ut till start
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438918-HEC2r.jpg)
Uppvisningsgruppen "The Göta Blue Hunters" på flygdagen på F 6
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438920-2p7N7.jpg)
J 34 på 2:a komp. platta. I sitsen fte Carl-Erik Johansson ( Boll Johan ) och på stegen el.tek. Lennart Björklund
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438922-qe9oL.jpg)
Namnen på piloterna (The Göta Blue Hunters) på bilden från 1964 är från vänster; ffl Stellan Gustavsson ffl Bo Söderlund kn Karl-Henrik Lindespång ffl Lars Lindqvist fk Lars Bandling .Blå A ( 34069 )flygtid slutade på 794 tim
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438924-UhQbB.jpg)
Ivar 54 (34099) strax innan sättning på Säve. Flygtiden slutade på 1079 tim och denna J 34 var den allra första som kom till F 9 1961
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438926-YPQjX.jpg)
Ivar 55 (34104) nere i Nyaberget. Flygtiden blev 796 tim
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438928-fZcTR.jpg)
Interiör från flygverkstaden med Ivar 33 (34083) år 1966 och flygtiden slutade på 1082 tim
Blå Adam(34069) på F 6 "The Göta Blue Hunters" Flygtid slutade på 794 tim
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438932-3Z3jL.jpg)
S 14-44 framför Trähangarerna och i bakgrunden ser man från vänster F 9:s första ekoradiostation ER III B och PJ 21 R (AMES 21) med spanings-och höjdmätardel
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438934-q5iV5.jpg)
TP 46 som var en kortlivad flygplans typ på F 9 den användes som personaltransport i anslutning till 2.flygeskardens stab-E 2 Antal var 1 och den flögs mellan 1955-1956. Pilot var oftast Fältflygaren Alf Höglund
Tp 46 var underställd 2:a divisionen & komp
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438938-k2BKX.jpg)
S 14B 97 (3814) vid någon flottilj
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438940-gtkFP.jpg)
En vpl sittande på Ivar 55 på Sjöbobasen
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438942-f1YTm.jpg)
J 8 på Torslandaflygplats vintern 1940-41
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438944-FbTpz.jpg)
J 8 på Torslandafältet med en Vpl sittandes på vingen våren 1941
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438946-6FW3p.jpg)
J 8-19 på Torslanda (256)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438948-KFRyi.png)
Unik färgbild på J 8-24
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438950-gK3ax.jpg)
Andra divisionen ur F 9 med flygplan typ J 11 på patrull i fylkingformering över Göteborgsområdet ofredsåret 1942
Piloter vid J 22 Blå Adam ur divisionen efter vinsten vid flottiljtävlan 1946
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438954-nwl0i.jpg)
En inlånad J 21 från en annan flottilj på F 9 . Men notera tankbilen som även hade "Bonzo" målad på dörren vilket förekom flitigt på F 9 genom åren speciellt på 40-50 talet på en del av fordonen och samma sak på divisonens övriga flygplan
foto via Mikael Forslund
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438956-SceHt.jpg)
J 21A (21142) "Pluto" under en övning på F 15 Söderhamn
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438958-0zFVa.jpg)
Flygtekniker Bertil Svernhagen på sin kära J 21A "Nemesis"
J 21A Blå David
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438962-7sq7A.jpg)
J 21 underbesök på F 5. Notera den blåa spinern
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438964-cz61n.jpg)
31 maj 1946 startade chefen för 2 div löjtnant Gustaf Langeen med sina piloter för att, för första gången visa en hel division J 21;or i luften. Målet för uppvisningen var försvarsutställningen vid Näckrosdammen i Göteborg. Fotografiet är från Näckrosdammen. På grund av motorstörningar vid starten blev det endast sju plan som genomförde programmet
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438966-8zYt4.png)
Tragisk händelse med Sk 12 Ivar 61 i Rivöfjorden väster om Långedrag där den kvinnliga passageraren omkom medans piloten överlevde . Haveri pga bränslestopp
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438968-385A4.png)
Fin bild på J 28B med personal som skall ladda akan
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438970-6F1dL.jpg)
J 28B Blå Filip vid nerfarten till bergshangaren
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438972-5zjFK.jpg)
Fin bild på J 29F Blå Adam 1957 (29503)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438974-dVu28.jpg)
J 29 Blå Petter och bilden togs på F 12 i Kalmar sommaren 1954 då 2.div låg baserad där
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438976-saD4Y.jpg)
Detta är Tommy som var inte bara en kompis till mig ( Jan Svisse Svennson ) utan en mycket kunnig och omtyckt person på F 9. Han tjänstgjorde på 2:dra komp. när F 9 lades ner arbetade han på tandläkarehögskolan tills han gick i pension härefter var han en omtyckt guide på Ostindienfararen Göteborg. Han var även en driven konstnär (akvarellmålning)
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438978-wWyV6.jpg)
J 29F i startberedskap nere i Nya berget innan det var invigt
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438980-Whgm1.jpg)
Uppvisningsgruppen "The Göta Blue Hunters" ledd av divisionschefen Karl-Henrik Lindespång
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438982-lbPWR.jpg)
Kontrollkörning efter tillsyn av Ivar-58 i sitsen Jan Svensson assisterad av Harry Janhag
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438984-Rdwpb.jpg)
Kontrollköring av Ivar 58 (34103) Flygtekniker Harry Janhag vid sidan om. Flygtiden slutade på 1361 tim
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438986-vtZSv.jpg)
Vpl servar Ivar 55 på Sjöbobasen
![](https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/29015/100438988-m04dT.jpg)
Ivar 23 (34050) Flygtid 1200 tim