Den tredje divisionen valde ett märke utifrån en tävling med avsikten att skapa ett emblem till F9 och deras tredje division. En då 19 år ung kille vid namn Lars-Erik Johansson från västsvenska Alingsås ställde upp i tävlingen 1942 och vann med sitt bidrag. Det var en geting iklädd flygarhuva och utrustad med boxhandskar och märket kom att bli ett av de mer kända i det Svenska Flygvapnet. Lars-Erik blev sedan mer känd i sin hemstad under namnet Sko-Lasse eftersom han startade och under lång tid drev en skoaffär i Alingsås. 1977 gick Sko-Lasse ur tiden men hans skapelse lever på något vis kvar än, även om inte divisionen är aktiv längre så finns märket med som ett av de populäraste genom tiderna

  Divisionschefer : Ivar Gul 
    


Löjtnant Harald Werneman (410313-410430)
Kapten Karl-Erik Karlsson (410501-410924)
Löjtnant Harald Werneman (410925-420503)
Kapten Karl-Erik Karlsson (420504-440413)
Löjtnant Fredrik Bissmarck (440414-441031)
Löjtnant Bengt Flodén (441101-450930)
Löjtnant Carl Lothigius (451001-470501)
Löjtnant Olle Finnman (470502-471014)
Löjtnant Bertel Bewe (471015-480430)
Löjtnant Nils Palmgren (480501-490930)
Löjtnant Kjell Wester (491001-500430)
Löjtnant Nils Palmgren (500501-500930)
Löjtnant Olle Finnman (501001-510501)
Löjtnant Nils Palmgren (510502-520430)
Kapten Olof af Geierstam (520502-521009)
Kapten Carl Lothigius (521010-550430)
Löjtnant Hilding Bennegård (550501-551002)
Kapten Curt Wikner (551003-570501)
Löjtnant Ulf Frieberg (570502-570930)
Löjtnant Lars Lidberg (571001-580930)
Kapten Curt Wikner (581001-581231)
Löjtnant Lars Lidberg (590101-610501)
Löjtnant Gösta Edwards (610502-610820)
Löjtnant Roland Magndahl (610821-620430)
Löjtnant Lars Söderberg (620501-630930)
Löjtnant Per Sundblad (631001-640930)
Löjtnant Roland Magndahl (641001-660131)
Löjtnant Lars-Åke Hallgren (660201-670630)

Flygteknikern Sune Isaksson vid Ivar röd(Sk 12) 61 
Samma individ som havererade i Rivöfjorden 1951 där en kvnnlig medpassagerare omkom pga en Fanjunkare otillåtet tagit flygplanet 

Flygt. Bertil Karlqvist är lite fundersam inför avlämandet av J 21A1 Gup Petter 

Divisionschefen Nils Palmgren på väg till sin J 22 för ett övningspass på F 4 Frösön 

En nöjd & glad pilot framför sin J 21:a på divisionen

Kadett Leif Rosell på stegen till J 34 (34045) Ivar 43

Piloterna ur Ivar röd och Ivar gul vid den flygdagen i Sept 1961. Och det var sista flyguppvisningen med J 29F på F 9. Piloterna är följande från bakre raden från vänster. Fänrik Ove Sundqvist, Löjtnant Gösta Edwars,ffl Olof Andersson/Attehall ( 3:e div) Framför dem ffl Runar Inningh,Löjtnant Lars Söderberg, ffl Jan Hulting ( 1:a Div )

Teknikerna på 3:e div/komp. väntar på Gul Ivar för sista gången. Från vänster: Arne Fredin, Axel Färnström, Hans Hansson och Evert Pettersson

Lite unik bild. Ovanför infarten till bergshangaren på gamlaberget finns tredje divisions emblem

En tecknad bild från år 1944 på  Officerarna på divisionen och "Hedersgetingen"  CF 9 Magnus Bång i mitten. Enligt uppgift så gjordes det sådana karikatyr bild på sammtliga divisioner varav jag äger en från 1:a divison

Bilden tagen i början på 1960-talet Från vänster Leif Alenas, Jan Svisse Svensson, Andersson (Okänd ) Valter Paukonen och Sture Broden. Bilden tagen mellan första komp. och sjukan alltså den röda byggnaden där fanns fyra uthyrningsrum + ett rum för dagunderbefälet och ett rum för dagteknikern

Klargöring av J 34 med varningsflagga för skarpladdade vapen

I väntan på J 34 skall återvända , Året 1965

Divisionens vapenliga. Nils Hansson , Sven Weideblad , Gösta Brodén , Per Åke Braun , okänd , okänd okänd 

Kadetter på divisionen som har lite små kul

Divisionschefen      Curt Wikner

Divisionschefen              Kjell Wester

 Divisionschefen              Olof Finnman

Divisionschefen              Carl Lothigius

Divisionschefen   Bertel Bewe

Divisionschefen             Roland Magndahl

En bild från Sjöbofältet tidigt 60-tal. Från vänster flygtek. Jan Svensson och Leif Alenäs samt ett antal av våra duktiga flygmekar från 3:dje komp. Bussen i bakgrunden var ej i trafik utan användes som uppehållsplats och var placerad i anslutning till klargöringsplatserna

Bromsfel på en J 22 under ombaseringen till F 21 . Detta åtgärdades av Knut Persson i mössa plus en tekniker från   F 21